<p>Uitgever Dick H&uuml;ve van DWF Media: &#39;&#39;We merken dagelijks de kracht van ons medium.&#39;&#39;</p>

Uitgever Dick Hüve van DWF Media: ''We merken dagelijks de kracht van ons medium.''

Enorm bereik huis-aan-huiskranten

TWENTE - Adverteerders in huis-aan-huiskranten krijgen letterlijk waar voor hun geld. Het bereik is zo groot dat liefst de helft van de lezers direct actie onderneemt op een advertentie. Dat blijkt uit de NOM Regiomonitor 2021 waarbij de bereikcijfers van tweehonderd huis-aan-huiskranten bekend zijn gemaakt. NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) is een onafhankelijke non-profit onderzoeksorganisatie.

Uit hun onderzoek blijkt dat bijna 12 miljoen Nederlanders wel eens een huis-aan-huiskrant leest. ‘’Daar komt geen dagblad of omroep in de buurt’’, zo vertelt Dick Hüve van DWF Media, onder meer uitgever van deze weekkrant. ‘’We merken dagelijks de kracht van ons medium. Door de hoge leesdichtheid vinden steeds meer lokale adverteerders een mooie plek op onze krantenpagina’s en op onze online kanalen.’’

De combinatie van redactie en advertenties is volgens Hüve de grote kracht van weekkranten. ‘’Advertenties en redactionele verhalen zijn even belangrijk. Zo geeft het onderzoek van NOM aan dat 63 procent van de lezers hun aandacht legt op advertenties en liefst 50 procent onderneemt ook echt actie. Dat zijn prachtige cijfers waar adverteerders heel vrolijk van worden.’’

Van de respondenten zegt 43 procent geïnteresseerd te zijn in lokaal nieuws; ook al zo’n hoog cijfer. ‘’We investeren dan ook flink in de redactie’’, legt Hüve uit. ‘’Dat betaalt zich uit in het stijgende aantal lezers en als gevolg daarvan weer in het stijgende aantal adverteerders.’’

Dan de doelgroep. Nee, dat zijn echt niet alleen senioren volgens NOM. Sterker: Jonge gezinnen en 35- tot 49-jarigen zijn opvallend sterk vertegenwoordigd. ‘’Dat is voor adverteerders natuurlijk een prachtige doelgroep’’, aldus Hüve.

De tijden dat huis-aan-huiskranten alleen lezers kende van de papieren versie is natuurlijk al lang voorbij. Online neemt ook een belangrijke plek in. Volgens het onderzoek zijn de bezoekersaantallen van de bijbehorende websites al jaren stijgend. Ook andere sociale mediakanalen worden vaak flink bezocht. ‘’Uit het onderzoek van NOM blijkt dat ruim 20 procent de berichten uit de weekkranten online leest op onder meer de telefoon, computer en tablet. Door de combinatie van print en online is het voor adverteerders steeds makkelijker om beter te targeten’’, aldus de uitgever.

Adverteerders kiezen steeds vaker voor branded content. Volgens Hüve past deze manier van adverteren perfect bij de doelgroep. ‘’Het is een vorm van adverteren waarbij de adverteerder een redactioneel artikel inzet om een dienst of merk te promoten. In deze vorm geeft een expert op een bepaald vakgebied voorlichtende informatie. Die expert is in de meeste gevallen de ondernemer zelf. Een andere vorm is een column waarbij de ondernemer de lezer informeert.’’

Informatie over advertentiemogelijkheden? Bel met 053-436 83 24 of kijk op de website www.dwfmedia.nl

Meer berichten
 
Auto zoeker