Cultureel erfgoed veilig gesteld voor toekomst

HAAKSBERGEN-BOEKELO - Museum Buurtspoorweg heeft een uitgebreide collectie cultureel erfgoed op het gebied van (lokaal)spoor. Met ruim 80 stuks materieel is de collectie zelfs één van de grootste van Europa. Een collectie om trots op te zijn. En zuinig. Want erfgoed moet je veilig stellen voor de toekomst. En dat is waar Museum Buurtspoorweg goed in is. Vanaf september begint een nieuwe project, de revisie van de grootste stoomlocomotief uit de collectie van het museum: Loc 5, de ELNA. 

Deze in 1927 door Henschel gebouwde standaardloc symboliseert het vervoer bij de Duitse particuliere spoorwegbedrijven in de roerige jaren twintig van de vorige eeuw. De Elna moet worden gereviseerd en voor de financiering daarvan heeft de MBS een crowdfundactie opgestart.

De Elna, een moderne, efficiënte locomotief was een uitvloeisel van de jaren twintig toen de broekriem moest worden aangetrokken. Deze imposante machine werd oorspronkelijk ingezet bij de Teutoburger Waldeisenbahn (TWE) tussen Ibbenbüren en Gütersloh, niet ver van de Nederlandse grens. Vergelijkbare locomotieven werden door de Ahaus Alstätter Eisenbahn gebruikt voor het rijden van goederentreinen naar voormalige station Enschede-Zuid. Uiteindelijk werd de loc in 1972 overgenomen door Museum Buurtspoorweg.
De bijnaam van de locomotief, ‘Elna’, refereert aan Engeren Lokomotiv-Normen-Ausschuß. Een commissie die een standaardisatieprogramma voor locomotieven opstelde voor Duitse particulieren spoorwegbedrijven. Ze werden ontwikkeld in een tijd dat de spoorwegen moesten bezuinigen. Een efficiënte locomotief moest zorgen voor geringere bouw-, exploitatie- en onderhoudskosten.
In 1993 werd de locomotief in eigen beheer door medewerkers van de Museum Buurtspoorweg gerestaureerd en twee jaar later opnieuw in gebruik genomen. Na 20 jaar dienst te hebben gedaan, werd ze in 2015 buiten dienst gesteld, in afwachting van een revisie. Ter voorbereiding daarop werd de ketel eind 2018 naar de fabriekshal van Stork Thermeq in Hengelo overgebracht. Daar werd na inspectie duidelijk dat enkele onderdelen moeten worden vervangen. Door een substantiële financiële bijdrage van het Roelvinkfonds konden de zogenaamde vlampijpen en -buizen die nodig zijn onlangs worden besteld.


Revisie van de Elna, de zwaartste, grootste en sterkste stoomlocomotief van Museum Buurtspoorweg is tijdrovend en kost veel geld.

Kennisoverdracht

Het revisieproces van de Elna wordt binnen de MBS gebruikt als een project waarbij kennisoverdracht op een nieuwe generatie medewerkers een belangrijk speerpunt is. Het gaat over kennis en kunde over stoomlocomotieven in het algemeen en revisies in het bijzonder. Om hierbij zoveel mogelijk vrijwilligers te betrekken, is afgelopen zomer een revisieteam samengesteld. Deze groep bestaat uit negen, zowel ervaren als minder ervaren MBS’ers die gezamenlijk hun schouders onder dit project zullen zetten.
Revisies als deze zijn tijdrovend en kosten veel geld. Ondanks bijdragen van het Roelvinkfonds, particulieren en bedrijven, is er nog een flink bedrag nodig om de revisie van de Elna uiteindelijk af te kunnen ronden. Daarom is de MBS een crowdfundactie begonnen onder de noemer ‘Help de Elna weer op de rails’, waarbij je symbolisch je eigen stukje stoomlocomotief kunt kopen. Elk stukje gaat vergezeld van een certificaat met uniek nummer. Het geld uit deze actie komt geheel ten goede aan de restauratie van een bijzonder stuk cultureel erfgoed.
De restauratie van de Elna is uitgebreid te volgen. Er is een speciale Facebookpagina opgezet (@steunELNA) en alle gulle gevers worden persoonlijk op de hoogte gehouden door middel van een periodieke nieuwsbrief via e-mail. Meer informatie over dit bijzondere project en de crowdfund-actie is te vinden op www.museumbuurtspoorweg.nl/stoomlocomotief-elna/

Meer berichten
 
Auto zoeker