Kick-off AdoptIdee groot succes

HAAKSBERGEN - Op 30 maart was de kick-off van AdoptIdee, een initiatief van PNO Consultants waarbij basisschoolkinderen gekoppeld worden aan ondernemers uit dezelfde omgeving. De kinderen gaan meedenken over echte innovatieve-uitdagingen van innovatieve bedrijven. Zo worden ondernemers geïnspireerd door creativiteit van kinderen. Hoe jonger hoe creatiever, dat is de gedachte achter het concept AdoptIdee. Samen komen kinderen en ondernemers namelijk tot de meest creatieve ideeën.

Het begon in Groningen, maa?r AdoptIdee gaat nu ook in Haaksbergen van start. Carine Giesbers, consultant voor subsidies en innovaties, vertelt: “Toen ik hoorde wat voor groot succes het in Groningen is, dacht ik: hier wil ik iets mee in Twente, om te beginnen in Haaksbergen.” De drie basisscholen Paus Joannes, Kameleon en St. Bonifatiusschool doen mee aan deze innovatieve uitdaging. Een klas kinderen (groep 6, 7 en 8) wordt gekoppeld aan één van de negen ondernemers. Ze gaan nadenken over echte innovatieve-uitdagingen van bedrijven.

Geslaagde middag
Op dinsdag 30 maart was de kick-off via een livestream te bekijken, omdat deze door het coronavirus niet fysiek kon plaatsvinden. Ook online was het een geslaagde middag, vond Carine Giesbers. Ze vertelt: “De kinderen waren erg enthousiast, maar ook ouders, leerkrachten en ondernemers. Het was leuk om zoveel positieve reacties te horen. Ook zijn er allerlei proefjes gedaan die de kinderen thuis kunnen nadoen. Wij zijn allemaal erg benieuwd hoe het gaat lopen en met welke creatieve ideeën de kinderen komen. Wij hopen volgend jaar dat meer steden mee gaan doen. Onze ambitie is om AdoptIdee te laten groeien in de rest van Nederland. We verwachten dat er volgend jaar ook daadwerkelijk meer steden gaan meedoen.”

Aan de slag
Begin mei zullen de ondernemers hun probleem/uitdaging gaan pitchen in de klas. Daarna gaan de kinderen in groepjes aan de slag. Via een speciale app kunnen ze online de voortgang bespreken met de ondernemers. Ook gaan de kinderen leren hoe ze een goede videopitch kunnen houden. Op 16 juni, de einddag, zullen de ideeën gepresenteerd gaan worden. "Nu een fysieke einddag niet kan doorgaan hebben we een manier gevonden dat het toch door kan gaan: via de videopitches. Ook op deze manier kunnen we het mooi en dynamisch afsluiten. We hebben er erg veel zin en en we zijn benieuwd hoe het gaat verlopen”, zegt Giesbers.

Meer berichten
 
Auto zoeker