<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195307&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Column: Verkeer

Het was 1977 toen Jack Wallage, PvdA wethouder in Groningen met het omstreden verkeerscirculatieplan voor de stad kwam. Het plan zorgde voor een complete chaos. Inwoners en ondernemers waren woest. Parkeren elders werd een probleem. Daarbij konden mensen niet meer van de ene wijk naar de andere wijk komen. Achterliggende gedachte was de binnenstad autoluw te maken en het doorgaande verkeer door het centrum te verhinderen. De voorbereiding en realisatie kostten twee jaar, waarbij het parkeren één van de grootste aandachtspunten achteraf bleek te zijn. De keren dat ik vast ben komen te zitten in die tijd in de stad, zijn niet te tellen.

Wethouder Van Houdt kwam deze week met de nieuwe Mobiliteitsvisie voor Enschede. Deze visie deed mij denken aan het plan van Groningen. Enschede kiest voor de fiets en de auto is de gebeten hond. Door te kiezen voor de fiets, voorkomen we dat er groot ingezet moet worden op automaatregelen, staat in het raadsvoorstel. Maar ondertussen staan er verschillende wegen in de binnenstad op de kop.

Auto's zijn niet meer welkom op het stadserf. Nu kan ik mij voorstellen, dat het stadserf autoluw wordt, maar helemaal geen auto meer? Dat lukt natuurlijk nooit. Hoe moeten de bewoners van de binnenstad met hun auto dan bij hun huis komen?

Een tweede auto is ook uit den boze. Deze auto moet een deelauto worden, want het parkeren wordt steeds beperkter aangeboden. En het station ligt om de hoek, dus iedereen verplicht met de trein. Er zit iets dwingend in de visie. Ik hoor u al denken "Hoezo verplicht met de trein?"

In principe rijdt in onze woonwijken en het buitengebied alleen nog maar bestemmingsverkeer staat in het raadsvoorstel. Dus stel, u bent niet meer zo goed ter been en mocht u op de zondagmiddag een eindje met de auto willen rijden in ons prachtig buitengebied, dan zou u al fout bezig zijn. Natuurlijk de groots mogelijke onzin!

Enschede Anders heeft aangegeven dat de uitwerking niet reëel is van de Mobiliteitsvisie. Het college wil namelijk ook nog eens een nieuw stationsplein op de Hengelosestraat, een nieuwe parkeergarage onder het busstation en ruimte voor de F35 de fietssnelweg. Ik hoef u niet te vertellen dat dit miljoenen, miljoenen en miljoenen kost, terwijl de gemeente zit te korten op een extra uurtje huishoudelijke hulp, willen ze het aan de andere kant het geld met bakken uitgeven. Maar wees gerust, het geld is er niet! Wij vinden en met ons vele andere partijen, dat het raadsvoorstel Mobiliteitsvisie niet rijp is om te besluiten. Eerst maar eens een evaluatie van de huidige visie, die zou dan bij uitstek geschikt zijn voor de onderbouwing van ons toekomstige mobiliteitsbeleid.

Niemand zit te wachten op een aantal jaren chaos in de stad zoals in Groningen. Zoals gezegd het parkeren was daar een van de grootste aandachtspunten. Laten we hier niet dezelfde fout maken als in Groningen!

Margriet Visser
Raadslid EnschedeAnders


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195307&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
Auto zoeker
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195345&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195318&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>