<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195307&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Enschede vooruitstrevend met fietsveiligheid

ENSCHEDE - De Fietsersbond kwam afgelopen week met een opmerkelijke oproep: alle wegen binnen de bebouwde kom in Nederland zouden 30-kilometerwegen moeten worden.

De Fietsersbond beargumenteerde dat de steeds grotere verkeersdrukte fietsers in gevaar brengt en ook het fietsplezier aantast. Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur zou dan ook veel schelen in de hoeveelheid dodelijke ongevallen. In de meeste woonwijken is de maximumsnelheid al 30, maar over het algemeen is 50 kilometer per uur nog steeds de norm. Wanneer je een woonwijk verlaat, kom je al snel auto's tegen die 50 rijden. De kans op een ernstig ongeval is bij 50 kilometer per uur ruim drie en een half keer zo groot dan bij 30 kilometer per uur.

De Enschedese aanpak
In Enschede is de gemeente al goed bezig om fietsers ruim baan te geven en het fietsen zoveel mogelijk te stimuleren. Zo zijn afgelopen jaar al diverse fietsstraten gerealiseerd. Dit zijn straten waar de fiets de hoofdgebruiker is en in principe de hele rijbaan kunnen gebruiken. Auto's zijn dan van ondergeschikt belang en moeten hun snelheid aanpassen. Dit vergt nog wel wat gewenning bij de gebruikers; zowel de fietser als automobilist zijn niet gewend dat een fietser hier ook midden op de weg mag fietsen.

Veilig en aantrekkelijk
De Enschedese aanpak is gericht op het veilig en aantrekkelijk maken van fietsgebruik in de stad. De gemeente investeerde daarom de afgelopen jaren al vele euro's en veel moeite om de fietsinfrastruc tuur te verbeteren. Naast de innovatieve fietsstraten gaat het ook om een goede basis qua stallingscapaciteit. Zo is de nieuw gerealiseerde stalling bij het centraal station belangrijk om ook in de toekomst het fietsgebruik te stimuleren. Buiten de gemeente is ook onder meer de Universiteit Twente bezig met innovaties om fietsgebruik te stimuleren, zoals de aanleg van speciale stoplichten waar fietsers prioriteit krijgen. Zo worden diverse innovaties getest om tot een aantrekkelijke fietsstad te komen.

reageer als eerste

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195307&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
Auto zoeker
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12375486&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>;
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195339&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>;
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195345&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12302629&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12375485&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>;
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12949047&size=160x600&promo_sizes=120x600&promo_alignment=center&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195318&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195398&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanhaaksbergen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=748" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>